Artikel med Baso

Lovade ju att lägga upp min artikel med Baso men har inte haft tid, men tänkte jag hade lite tid över nu så här får ni den

- Efter över 500 låtar släpper rapparen den 15 November sin första egenproducerade skiva.


Tommy Nordin 25 år som också går under namnet "baso" är en kille med många bollar i luften. Har gjort över 500 låtar i sin egen hemma studio och släpper inom kort sin första egenproducerade skiva  "Odödlig".

Namnet Baso kom han på när han var 16 år gamal och det har hängt kvar sedan dess. 2001 släppte Baso sin första låt, "varför" som en mycket personlig låt och handlar om hans barndom. Dem flesta låtarna som han gör är mycket personliga och handlar mycket om hans sjukdom Panikångest som han lider av samt kärlek, hat, tankar och känslor. När han ska berätta om hur det var första gången att kliva in i en studio säger han såhär:

-Första gången jag kom in i en "riktig" studio var Bone Breaking Beats där jag amatörsmässigt kastade ut någon kass låt som jag då tyckte var askön. Fick dock aldrig höra resultatet. Sen köpte jag hemstudio 2005 just för att jag visste att det var vad som krävdes för att hålla mig uppe på ytan.

Idag har han släppt över 500 låtar som finns lite överallt på internet men dom mest populära ställena är på myspace och spotify. I början av året släpte han sin första skiva "Kärlek & Andra Sjukdomar" och just nu håller han på med sin andra skiva som han producerara och mixar helt själv. Den handlar om hans egna tankar i både glada och mindre glada låtar, som han uttrycker sig själv och den kommer släppas 15 November 2010.

Han producerar också sångerskan Emma Marvin som även är med och sjunger i en del av hans refränger. Inte nog med det så mixar samt promotar rapparna Meningsfull och Shawti som han även haft sammarbete med innan och gjort en del låtar. Andra kända artister som han haft ett sammarbete med är Magnus Rytterstam, Vanskapt, Subdominant, DeWhy, Aldenfalk, Malyn, Melinda m.fl och producerats av b.la Fox från BUNKERN och Phenomenal.


Han anser att den bästa konsten för att uttrycka sig är musik och varför det blev just hiphop/rap uttrycker han sig såhär:
- Blev väl för att jag helt enkelt var värdelös på instrument, och kunde ha möjligheten att skriva som jag själv ville utan att behöva lägga mig inom vissa ramar. Det blev som en dagbok helt enkelt.

Hans dröm är att alltid få hålla på med musiken, att inte tappa gnistan och kunna utvecklas och bli bättre hans eget motto är att " drömmar kan ingen döda ". Och om 10 år hoppas han att han sitter i en studio med ett gäng artister och gör kommande hits för omvärlden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback