Folk gör som dom vill

Gud ibland blir jag så trött, man ska bara vara tyst och inte yttra sig om sin åsikt så slipper man en väldigt massa. Man ska bara strunta i det, alla tycker vi olika och gör olika val här i livet och tur är väl det. Det finns ingen som är sämre för det, för alla gör vi det som känns bäst för en själv och som fungerar bäst för sig och sin familj. Väljer jag att inte amma mitt barn tex blir jag en "dålig" mamma för att alla ska amma tydligen, väljer jag att tex föda mitt barn med kjesar snitt av olika anledningar då är det också "fel" för man ska föda vaginalt. osv det finns många sånna här "rätt och fel" saker och folk som tycket vad man ska och inte ska göra. Folk får tycka och göra precis vad dom vill, men när man pratar högt om det som är "fel" blir det ett himla liv. Skulle jag börja diskutera ersättning ist för amning tex då skulle folk tycka en massa att det nu var "fel" men tror du att det blir någon skillnad på ett barn som får bröstet och ett som får ersättning? Om du ställer dom brevid varan kan mam då se, ja du fick bröst mjölk och du fick ersättning.. skulle inte tro det. Men folk vill gärna dömma en för att vara sämre som mamma på något sätt för det.
 
jag delade en artikel på Facebook angående åldern på barn när dom börjar förskolan och blev också ett himla liv. Jag vet ju att ingen egentligen vill länna bort sina barn och att alla hade vellat vara hemma så länge som möjligt men det funkar inte riktigt och min mening var att JAG ÖNSKAR ATT JAG KUNDE VARA HEMNA TILLS TURE VAR 2 år. Men det vet jag att jag inte kommer kunna, alla vill ju ta så lite dagar son möjligt av föräldrar dagarna men ändå få ut pengar. Så det är ett pusslande för att få det att gå ihop Och jag förstår att folk inte kan vara hemma så länge som dom egentligen hade vellat ( som i mitt fall ) det är mycket annat som ska stämma med. Tex har dom bara inskolning i Augusti då kommer Ture vara 1,5 eller 2,8 när jag kan sätta in han och trolla kan jag tyvärr inte så det konmer bli 1,5 år men att man tex bara är en sliten stund varje dag eller två längre dagar ist flr hela veckan osv, lösa det så och skjuta upp inskolningen så länge som möjligt. Om 1,5 år vet jag inte alls vad jag gör, kanske är arbetssökande, arbetslös eller valt att börja plugga. Det beror ju helt på vilken sitvation man är i men för mig Hade det känts bättre om Ture var närmare 2 när han började för dels att man kan fråga - hur var det idag på förskolan? Och få ett svar tillbaka. Sen dömmer jag absolut ingen, folk gör som dom vill men detta var min åsikt och mitt dröm senario mer. jag tycker att man är för liten när man är 1 år att vara på dagis, men finns ju olika sätt att lösa det på så den knte är så mycket på dagis kanske går att lösa så den bara är 15 timmar tex alla jobbar ju inte helt tid såklart. Vet att många satte in 15 och 25 timmar på sina allra minsta för att liksom "börja" någon stans och alla barn är ledsen över att inte vata med mamma och pappa i början. Såklart dom är ju vana vid det. Och jag säger absolut inte att dom barnen kommer få det sämre eller att föräldrarna är sämre eller någon är bättre. Men hade jag fått välja hade jag valt att ha hemma Ture tills han var 1,5 ( sen att Gustav var hemma i ett halvår ) med sina pappa dagar typ pch sen börja på dagis vid 2 års åldern. 
 
Men så kommer det som det det ut nu inte bli utan kommer få sätta in han redan vid 1,5 men börja med typ 15 - 25 timmar och tror många gör så, börjar så. Vilket är helt okej, men hade man fått välja tror jag dom flesta hade valt att vara hemma längre. Man får ju preproterar vad som funkar bäst för en själv och som familj. Alla är ju olika och har inte samma förutsättningar och preproterar samma saker. Så det är ju bra att alla får göra som dom vill med sina barn, men menar att det ibland inte alltid blir som man helat hade önskar och vellat om man fick välja.
 
nu tänker jag släppa detta och sova. Folk för som dom vill med amning, förlossning, dagis osv för den det ska kännas rätt och bra för är en själv och det är liksom in sin familj man ska få det att funka och det sköter man nog själv bäst. På det sättet man vill, det finns inga rätt och fel. Jag dömmer ingen, tycker inte att jag är bättre än någon annan. Jag har mina åsikter och mål, sen hur det blir det återstår att se. Kan bli jätte bra ändå även om det inte blir som jag tänkt och trott, jag kan ändra mål och åsikter under tiden också det får framtiden avgöra :) 
 
godnatt !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback