Gravid appens checklista

På min gravid app finns det en checklista på vad man ska köpa innan bebis kommer, ska gå igenom den idag lite tänkte jag. Har ju införskaffat mig dom "större" sakerna känns det som men allt annat smått är kvar och det kan nog bli en del saker ändå som jag inte tänkt på?

Gravidförsäkring - nej. Vet att jag sa ja till det först och dom ringde och höll på hela tiden och jag skulle komma dit på möten osv, sen fick jag ny mobil och allt försvann så fick ladda ner appen på nytt och denna gången valde jag att ta nej på det.

Föräldrarkurser - Ja. Ska gå på det nu i Januari.

Barnvagn - Ja. Beställde vagnen idag, efter många turer fram och tillbaka om vilken modell, vilken färg, osv osv. Det är inte till att bara gå in och välja som vilka tycks tro utan det är så sjukt mycket man ska tänka på. Sen ska man ju ha en del saker till vagnen också som jag inte har på checklistan står det

*Bäddning - lakan, kudde och filtar
*Skötväska
*Åkpåse
*Regnskydd, myggnät, paraply, reflexer ( som bra att ha saker )

Tror att allt detta kommer inhandlas för att det känns som man behöver allt, paraply vet jag inte men det andra känns verkligen som vettiga saker att ha till vagnen.

Babyskydd (bilbarnstol) - Ja. Det köpte jag begangnat av en som andvänt den i 8 månader endast och den såg ut som ny, så när hon sålde den slog jag till och köpte den :)

Skötbord/babyvåd - Ja och nej. Skötbordet har jag, fick min mosters gamla som dom skulle slänga som är som en byrå som du kan göra till ett skötbord som jag visade er innan som jag målade vit. Men tillbehören som checklistan har skrivit upp är något jag ännu inte har införskaffat mig

*Salva mot röd stjärt
*Blöjor
*Tvättlappar/våtservetter
*Oljor
*Febertermometer
*Nagelsax/nagelfil
*Badlakan
*Mjuka frottéhanddukar
*Bomullspinnar baby arr använda till navelvård de första 7-10 dagarna

Med på denna listan fanns även badbalja och det har jag också köpt av en som sålde bagnagnat, som såg knappt andvänd ut. Det var mammas kusin så kändes bra att det ändå var släkt, kanske inte hade köpt det av vem som helst haha.

Spjälsäng/vagga - Ja. Har en korg jag ska till och börja med som alla i min släkt legat i, så det känns lite speciellt faktiskt att andvända den. Sen hittade jag en fin vagga på sekondhand som jag har tänkt ha när bebis blir för stor för korgen ( mamma trodde att den kunde ligga där dom två första månaderna ) Vi har ju inte så stort så man får tänka väldigt praktiskt när man kollar saker och ting. Spjälsäng kommer vi nog aldrig ha plats för men har hittat en annan variant som nog kommer funka hos oss :) Men det fanns lite saker som man ska ha till sängen som jag inte har än heller.

*Madrass
*Bäddning
*Spjälskydd
*Kudde
*Filtar

Det har jag inget av heller, men vet att både mamma och gustavs mamma har lite grejer ifrån när han var liten och jag var liten som man kanske kan andvända. Får se vad som är i bra skick och inte, filtar och sånt kan man ju alltid andvända men madrass och sånt vill man nog ha nytt.

Babykläder - Nej. Jag har inte köpt en ända sak själv men har därimot fått ifrån när jag var liten, när gustav var liten ( i naturella färger som går att ha till både pojke och flicka ) sen har som sagt min syster en dotter på 3 år som också ska ha bebis nu detta året, 2 månader efter mig säkert lite saker man kan låna/få samt mina två mostrar. Tror man får väldigt mycket så man behöver nog inte köpa i överflöd vad jag hört ifrån andra som fått barn i alla fall, sen såklart vill man ha köpt något själv. Vet att mamma har köpt lite saker, Kerstin ( gustavs mamma ) har köpt nått och sen fick vi i julklapp av Gustavs bror och hans flickvän ett sett ( som jag visat innan ) Detta stod med på listan under kläder i alla fall

*Body (som ej dras över huvud) 5-10 st beroende på tvättmöjlighet hemma
*Mössa (bomull)
*Pyjamas 3-8st
*Byxor 3-5st
*Strumpor 3par
*Tjocktröja
*Ytterkläder
*Filtar

Strumpor fick vi ju en upplaga i julklapp tror det var 4 st så då kanske man kan strycka en av sakerna ;)

Bra att ha saker - Ja och nej.

*Babynest
*Babysitter
*Babygym
*Bärsele/bärsjal

Har dom flesta av sakerna, har babysitter som jag köpte av mammas kusin, babygym och bärsele som jag köpte av en granne här. Babynest vet jag inte ens vad det är? (A) Får googla det kanske och kika på om det är något man ska införskaffa sig också. Här på bra saker kan jag tillägga lite annat som jag faktiskt har, vi har ju en båt eller ja Gustav har en och brukar spendera mycket tid ute med den när det går. Förhoppningsvis köper vi en ny till sommaren och säljer den vi har då det inte är någon barnvänlig båt. Vilket jag tycker är super viktigt om man ska ut på havet att ha en bra båt, med ruff som man kan vara inne i och ha någon stans att sova. Den vi har nu är en snabb öppen båt. I alla fall så har jag införskaffat mig en BRA och RIKTIG flytväst det tycker jag är viktigt när man har båt, fick också den av mammas kusin. Sen har jag även en mobil till vagga sen som jag också köpte av mammas kusin ( hon hade en massa bra saker ) Leksak man satte till babysittern också tror jag det var. Samt en jätte fin overall ifrån Zillstar som var i jeans tyg med stjärnorn bak, så den passar ju till både flicka och pojke.

Amning - Nej.

*Amnings BH
*Amningskläder
*Amningsinlägg
*Purelan - salva för ömma brösvårtor
*Amningskudde

Här har jag inte införskaffat mig något heller, känns "onödigt" att köpa massa så långt innan har jag tyckt men inser nu att det är väldigt massa som ska inhandlas och det kommer nog bli en himla massa pengar man kanske skulle delat upp det lite ist och tagit nått den månaden och nått den typ..

Skriva förlossningsbrev - Nej.Det känns lite tidigt för det än, men jag vet inte? Kanske ska prata om det med barnmorskan nästa gång vi ses om när man bör skriva det.

Packa förlossningsväska - Nej. Står att man ska packa den i v 37 redan, så det är ju 5 veckor kvar innan man behöver göra det då. Fanns en checklista på vad man skulle ha med där med..

*Något personligt som gör förlossningsrummet lite hemtrevligare
*Frukt och/eller godis
*Ert förlossningsbrev
*Egen musik om man vill ha det
*Ombyte för mamman och pappan
*Amnings BH, kläder samt inlägg
*2-4 bodys till barnet, tygmössa, filt, samt kläder som passar vid hemfärden.
*Tofflor
*Necessär ( tandborste, tandkräm, deo mm )
*Mobilladdare
*Kamera

Jag kommer nog ha med det mesta tror jag, har tänkt köpa mig en riktig filmkamera faktiskt också som ska med på förlossning och andvändas flitigt hemma sen så man kan göra lite egna vidor och kolla sen inte bara ha massa kort det är ju väldigt skillnad på en still bild och levande film.

Andra saker jag hade tänkt göra innan bebis kommer är att göra gipsmage såg på gravid vecka för vecka när Dessie gör det, tror det kan vara jätte kul att ha sen faktiskt. Så ska försöka hinna med det också, kanske kan be någon av mina vänner göra det på mig någon dag? Blir nog lätt att man skjuter upp det och så helt plötsligt kommer bebis så missar man att göra det, vilket skulle vara tråkigt när det är något som jag gärna vill.

Har ju även fotat varje månad ( inte i början ) men från ganska tidigt ändå ( då det började synas ) så ska bli kul att ha det dokumenterat på dom sätten det går faktsikt tycker jag för jag vet aldrig om jag kommer vara gravid igen ( man kan inte ta allt för givet ) Då är det ju kul att kunna ha, sen tycker jag att om man kan bli gravid igen och blir det kunna gemföra dom olika graviditerna. Så, så tänker jag lite. Kommer även ha en person till med på förlossningen, vem vet jag inte till 100% än men jag vet att Gustav är väldigt känslig när det gäller blod och allt ( förhoppningsvis kommer det gå jätte bra ) men ut i fall att så vill jag inte reskera att ligga där själv. Så någon mer kommer nog att vara med, kanske inte i rummet hela tiden men nära till hand ifall det skulle hända något som gör att Gustav väljer att gå ut eller liknande. Jag vill vara förberedd på det värsta, så man kan lösa det där och då ifall det gör det. Sen hoppas jag ju såklart att det inte gör det och det är jag och Gustav bara där inne som får uppleva detta tillsammans. Men jag gillar att planera i förväg och helst veta långt innan vad som kommer hända, hur det kommer kännas osv osv men i detta fallet går ju inte det så får göra det på mitt sätt så gott som det går.

Det blir en del saker som ska inhandlas ändå märker jag, har tänkt åka till Ullared för att inhandla en del av detta i Jan/feb då det är lite folk. Jobbar ju fram till sista jan som det ser ut nu kommer nog jobba så länge som jag kan ändå, för att jag kommer bli så trött på att bara gå hemma haha. Men man kan ju föda för tidigt också så känns som att jag kommer nog åka i mitten på feb så man hinner spara lite pengar, känns lite tajt att hinna det nu då man inte har så mycket kvar efter jul och allt.

Har ni kanske några råd och tips på vad jag bör köpa/ inte bör köpa som jag tagit upp här? Får ni gärna tipsa mig om det :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback